het vredige Guimeras - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van lidy mulders - WaarBenJij.nu het vredige Guimeras - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van lidy mulders - WaarBenJij.nu

het vredige Guimeras

Blijf op de hoogte en volg lidy

13 Februari 2016 | Filipijnen, Bohol

Het vredige Guimeras

Het huis dat we bewonen ligt midden in een dorp. We leven tussen de waslijnen, spelende kinderen, rochelende oude mensen, kraaiende hanen en blaffende honden. Iedereen begroet ons vriendelijk. Geen wonder, Doris, de caretaker van dit huis, is familie van het halve dorp. We zien voor het eerst geen westerlingen en worden dan ook regelmatig, nieuwsgierig bekeken. Makkelijk zo’n contact, we vinden onze weg al snel. De route naar het haventje leidt over een steil pad omringd door tropisch groen, dat knalt in de zon, het is twintig minuten lopen. Het pad wordt door de lokale bevolking veel gebruikt, het is de route naar San Rosario, de plek waar de bangka naar de grote stad, Iloilo, vertrekt en waar een eenvoudig marktje is. Het is ook de vertrekplaats van de jeepneys, die van hieruit naar alle delen van het eiland vertrekken.

We hebben een luie week, lekker rommelen, koken, en veel lezen. Het huis is groot met een heerlijke koele veranda in de wind met uitzicht op de tuin. Het strand is vlakbij, maar nodigt niet echt uit om te zwemmen, wel om met een koud biertje en DEET de zonsondergang te bewonderen. De tieners van het dorp klitten bij elkaar op het strand, ze maken met hun mobieltjes foto’s van hun kinderen. De meesten hebben één kind, sommigen zijn zwanger van een tweede.

David, een Canadese antropoloog is niet alleen de eigenaar van dit huis, maar hij bezit ook veel grond in het dorp. Het huis functioneert maar half. De afvoeren en kranen werken niet echt goed. Het boeit de caretakers blijkbaar niet echt, of ze weten niet hoe ze een dergelijk huis moeten onderhouden. Wim repareert een en ander. Gelukkig hebben we water in de ‘ dirty kitchen’, een bekend verschijnsel in deze wereld. In de schemering worden de vuren buiten opgestookt, deels om afval te verbranden en deels om te kunnen koken. Geen vergelijk met de trendy buitenkeukens in Nederland; een simpele bbq, die uit wat stenen en een rooster bestaat, is voldoende om de heerlijkste maaltijden voor te bereiden. Het leven is hier goed zoals de mensen zelf zeggen, geen aardbevingen, geen vulkaanuitbarstingen en geen cyclonen, wat wil je nog meer! En die mango’s hier..zo zoet en sappig proef je ze nooit in Nederland.

We bezoeken Iloilo, een stad met een miljoen inwoners. Het is het medische centrum van de Filippijnen, zoals ons verteld wordt. We zien veel ziekenhuizen, onderzoekscentra en medisch opleidingsinstituten. Met grote billboards wordt een gezonde leefstijl aangeprezen. We zien weinig mensen roken, in het hele land is roken in openbare gelegenheden verboden. Tot onze grote verbazing geven de meeste winkels in deze stad geen plastic zakken meer gratis mee, al sins 2013 lezen we op de sticker op de toonbank!

In de land is de kust overal dicht bij. We kunnen de verleiding niet weerstaan, , een verordening al sinds 2013 lezen we op de affiches. huren de motor van de caretacker Jomar en vinden 40 km verderop een baai met wit strand en helder water. Een kleine boot brengt ons naar mooie snorkelplekken. Opnieuw kleurrijke vissen en prachtig gevormde koralen. We zijn de enigen.

Ons volgende reisdoel is toch Noord Luzon. De bergen in, rijstterrassen op zo’n 1600 meter hoogte, geen malaria of dengue, temperaturen zo rond de 20 graden overdag en 8 graden ’s nachts brrr…! In eerste instantie hadden we dit reisdoel uit onze planning gehaald. Het is vrij ingewikkeld om er te komen en bovendien is de keuze in onderkomens vrij beperkt. Via, weer opnieuw air bnb, we worden echte fans, vinden we een mooie plek, met uitzicht op de bergen. Dinsdag 16 februari wordt een mega reisdag; eerst met de bangka naar Iloilo, dan met het vliegtuig naar Manila en vervolgens een rit van acht uur in auto met chauffeur.

Eerst ga ik mijn verjaardag vieren, lekker shoppen in Iloilo en vervolgens kokkerellen in ‘ons eigen huis’ in het vriendelijke Salag, wie weet heeft de visboer op het strand wel een verjaardagsvis voor mij.

Ik begreep van mijn zus dat het niet mogelijk was om reacties te plaatsen. Volgens ‘waar ben jij nu’ een bekend probleem, de pagina verversen (ctrl F5) zou kunnen helpen. We hopen dat het werkt want we vinden jullie reacties hartstikke leuk om te lezen!

Wordt vervolgd..

• 13 Februari 2016 - 09:35

Marianne:

Bijzonder zo'n plek.
    Voor mij te primitief en ik zou bang zijn voor infecties etc. Fijn dat jullie zo genieten.
    Even zonder DEET is ook fijn en bergen hoort altijd ook bij reizen toch.
    Succes met het verkassen.

• 13 Februari 2016 - 16:53

Ingrid:

Je verjaardag vieren in de zon. Heerlijk.
    Als ik de tijdzones bekijk moet je nu zo ongeveer jarig zijn :)
    Lidy van harte PROFICIAT!!!!
    Een hele fijne dag gewenst.
    Liefs Ingrid

• 13 Februari 2016 - 23:28

Karin:

Ja lieve Lidy, het is hier nog 13feb, maar jij bent al jarig! Van harte gefeliciteerd

• 14 Februari 2016 - 09:14

Elma:

Lieve Lidy, onmeunig van harte gefeliciteerd met je verjaardag !!!! Vorig jaar nog een super mooi tuinfeest! Dit jaar ook een soort tuinfeest voor jullie saampjes! Ik hoop dat de visboer een goede en lekkere vis had voor je verjaardag en dat je die lekker in je "eigen huisje" gaat bereiden. Een hele fijne dag ! En vooral nog heeeeeeel veel mooie en gezonde jaren erbij ! Xx

• 14 Februari 2016 - 11:40

Janke:

Lieve Lidy,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Ik wens je vele mooie jaren en vele mooie reizen samen met Wim. Bedankt voor je mooie reisverhalen en de fantastische foto's. Het is elke keer weer smullen als er een nieuw reisverslag binnen komt met weer mooie foto's. Geweldig om zo mee te kunnen reizen.
    Veel plezier met het vervolg van jullie reis.
    Liefs Janke

• 14 Februari 2016 - 11:50

Paulien :

Lidy,

Leuk om jullie zo te volgen.
    Mooi verhaal weer en mooie foto's.
    Gefeliciteerd met je verjaardag.
    En nog een hele fijne reis gewenst!

Gr Paulien

• 14 Februari 2016 - 15:57

Ellen En Bernard:

Lieve Lidy
    Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.Wat fantastisch om het in zo'n bijzondere omgeving te vieren.
    Dank voor je geweldige verhaal en foto's.
    We wensen je nog veel gezonde jaren toe samen met Wim.
    Verjaardagskussen van Ellen en Bernard.
    Ps Hier sneeuwt het .

• 14 Februari 2016 - 19:57

Trees:

Lieve Lidy en Wim,
    wat een fantastische reis en heerlijk om jullie zo te volgen!
    Lidy; gefeliciteerd!!! Nog vele jaren en nog vele reizen samen toegewenst!!!

X Trees