strandleven - Reisverslag uit Enschede, Nederland van lidy mulders - WaarBenJij.nu strandleven - Reisverslag uit Enschede, Nederland van lidy mulders - WaarBenJij.nu

strandleven

Door: lidymulders

Blijf op de hoogte en volg lidy

04 Januari 2012 | Nederland, Enschede

Het strandleven
Het noorden is inderdaad veel toeristischer, gelukkig geen hoogbouw zoals aan de Spaanse costa’s maar uitgestrekte resorts langs de kust. Het strand zit niet op “slot” , je kunt er langs wandelen maar owee als je in de schaduw van een van de palmen gaat liggen dan word je al snel weggestuurd door een bewaker. De luxe straalt ervan af, barretjes, schitterende tuinen met veel palmen en bloeiende planten, ligbedden met matrasjes, gouden Boeddha beelden, zwembaden en obers die af- en aanlopen om de mensen te bedienen. Vaak zijn dit de “all inclusief” resorts, je herkent de gasten aan de polsbandjes. Een soort exclusieve “mensentuin”.

Een schril contrast vormen de “public beaches” waar de locals vertoeven, een gezellige ongeorganiseerde drukte met kleine kraampjes onder de bomen waar je Mauritiaanse heerlijkheden kunt kopen voor een prikkie. Hele families vertoeven onder zelfgemaakte partytenten en natuurlijk hoor je al van verre de rijdende ijscoman met zijn inmiddels welbekende klingeldeuntje. Veel mensen hebben 1 en 2 januari vrij, de winkels en restaurants zijn op een paar uitzonderingen na, gesloten. De public beaches zijn dan ook behoorlijk vol.

De Botanische tuin in Pamplemousse verdient een apart vermelding, gesticht door de Fransen in1736, overgenomen door de Engelsen in1849 na een periode waarin de tuin erg verwaarloosd werd bevat deze inmiddels 80 verschillende soorten palmbomen, een megavijver met de reuzenwaterlelie, een vijver met lotusbloemen, kruiden van over de hele wereld, medicinale planten en nog veel meer. De tuin is op zon- en feestdagen gratis toegankelijk voor de inwoners van Mauritius.

Wat echt opvallend is op dit prachtige exotische eiland is de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen, zelfs in deze toeristische centra. Super.

Wij zitten in een appartementje in een dorp en vermaken ons opperbest. Het is hier veel zonniger dan verleden week, de kleuren van de oceaan en de lagoons zijn fantastisch. Alle schakeringen blauw tot zeegroen komen voor. De temperatuur van het zeewater is 28 graden. Het licht is fel. Wim regelt af en toe een bootje voor een uur, zodat we op het reef kunnen snorkelen. Het reef ligt hier zo’n 300 meter vanaf het strand. We zwemmen, liggen maximaal een uurtje in de zon, slenteren langs de winkeltjes, pakken regelmatig een terrasje, duiken in een boek of rijden naar een ander strandje, dorpje , tempel enz. Het is echt vakantie, het is moeilijk voor te stellen dat we over een kleine week weer in de somberte van het kale, donkere, regenachtige Nederland zitten, ook al is het meegenomen correctiewerk een herinnering aan de realiteit van het werk.

Als we recht van lijf en leden blijven komen we hier zeker terug!
Wim en Lidy

• 04 Januari 2012 - 13:38

Marianne Mulders:

Nou dat is andere koek dan hier
    Storm en regen en het water staat voor onze deur heel hoog en het wordt nog hoger. Een beetje griezelig.
    Nou geniet ze nog. Wij vertrekken zaterdag. Kom goed thuis

• 05 Januari 2012 - 10:15

Karin:

En dan op zó'n plek som invoeren.... compos mentis

• 05 Januari 2012 - 13:43

Jet:

Jet heeft gezien dat SOM nog niet is bijgewerkt. Ha, ha. Voorlopig houden zo, zou ik zeggen. Hier schijnt de zon al dagen niet meer dus bereid je er maar op voor. Goede laatste dagen op Mauritius.

• 05 Januari 2012 - 17:49

Ank:

De foto's geven een goeie impressie.
    Prachtige lotusbloemen en palmen.
    Geniet nog even en wij spreken elkaar weer in de derde week van 2012. Kus voor beiden.
    Wat moeten toch die berichten over bloeddruk afvallen en vakantieparken naast jou mooie verhaal??!!!